EBC Fékdobok
Az EBC Fékdobok kategóriában gyári jellegű, mégis kiemelkedő minőségű fékdobokat találsz EBC Brakes gyártótól, számos Audi, BMW, Ford, Peugeot, Citroën, Volkswagen és egyéb típushoz. A DM-szériás EBC brake drum termékek nagy kopásállóságú, nagy szilárdságú szürkeöntvényből készülnek, precíziós megmunkálással az egyenletes fékerő és a minimális rezgés érdekében. Ezek az OEM helyettesítő fékdobok közvetlenül cserélhetők a gyári alkatrészekkel, így biztonságos és tartós megoldást adnak a hátsó dobfékkel szerelt autókhoz.
Nettó ár: 23 969 Ft
Nettó ár: 31 811 Ft
Nettó ár: 55 661 Ft
Nettó ár: 32 024 Ft
Nettó ár: 32 882 Ft
Nettó ár: 32 882 Ft
Nettó ár: 27 827 Ft
Nettó ár: 49 213 Ft
Nettó ár: 34 598 Ft
Nettó ár: 33 205 Ft
Nettó ár: 45 772 Ft
Nettó ár: 24 827 Ft
EBC fékdobok – gyári csere, európai minőség
Az EBC Fékdobok kategória olyan gyári jellegű, OEM-specifikus fékdobokat kínál, amelyek közvetlenül a gyári dobfékek helyére szerelhetők. A kínálatban megtalálod az EBC DM-szériás dobokat számos európai és japán típushoz – többek között Audi, BMW, Ford, Citroën, Peugeot, Volkswagen, Vauxhall/Opel és klasszikus Mini modellekhez. A termékek cikkszámai (pl. DM003, DM007, DM010 stb.) mögött pontos alkalmazási listák állnak, így a megfelelő dob kiválasztása jellemzően a jármű márkája, típusa, motorja és évjárata alapján történik.
Az EBC Brakes az egyik legismertebb európai fékgyártó, amely fékbetétek, tárcsák, fékdobok, fékcsövek és komplett fékrendszer-megoldások széles palettáját kínálja. A DM-szériás fékdobjai OEM replacement, azaz gyári helyettesítő alkatrészek, amelyek a gyári méreteket, felfogatást és illeszkedést követik, de anyagminőségük és megmunkálásuk gyakran a gyári szint fölött van. A gyártó kiemeli, hogy a fékdobok Európában készülnek, nagy részük (kb. 96%) az Egyesült Királyságban kerül öntésre és megmunkálásra, precíziós tűrésekkel és szigorú minőség-ellenőrzéssel.
Műszaki alapok
Az EBC OEM replacement fékdobok kemény, nagy kopásállóságú szürkeöntvényből készülnek, amelyet kifejezetten a dobfékek által generált hőterhelésre és mechanikai igénybevételre optimalizáltak. A szürkeöntvény jó hővezető és hőtároló tulajdonságai miatt alkalmas nagy fékezési energiák elnyelésére, miközben ellenáll a repedésnek és a vetemedésnek. A dobok belső futófelületét finom tűrésekkel, precíziós esztergálással munkálják meg, hogy a fékpofák nagy felületen, egyenletesen fekhessenek fel, minimalizálva a helyi melegedést és a pulzáló pedálérzetet.
A dobok geometriai pontossága kulcsfontosságú: a körkörösségi és síkfutási tűrések befolyásolják a fékezés közbeni rezgést, a pedál lüktetését és a hátsó tengely stabilitását. Az EBC fékdobokat a gyártó állítása szerint a „finest tolerances”, vagyis nagyon szűk mérettűrésekkel gyártják és ellenőrzik, ami jobb futáspontosságot és kisebb kiegyensúlyozatlanságot eredményez. Ez különösen fontos ABS-es, menetstabilizálós autóknál, ahol az egyenletes kerékfordulatszám-jel létfontosságú. Az EBC dobok úgy készülnek, hogy tulajdonságaik a gyári dobokkal legalább azonosak, sok esetben pedig azokat meghaladják.
A dobfék-rendszer működése eltér a tárcsaféktől: a kerékhez csavarozott fékdob belső felületéhez nyomódnak fékezéskor a fékpofák, hidraulikus munkahenger segítségével. A surlódás a dob belső palástján alakul ki, ezért ennek a felületnek kell kellően simának, keménynek és hőállónak lennie. Tartós túlmelegedés esetén a dob átmérője kissé megnőhet (hőtágulás), ami fékhatás-csökkenést, azaz brake fade-et okozhat. A minőségi, jó hővezető anyag, a megfelelő falvastagság és a pontos gyártás mind ezt a jelenséget hivatott mérsékelni.
Kiválasztási szempontok
Egy EBC fékdob kiválasztásakor első lépés az autó pontos azonosítása: márka, modell, generáció, motor, évjárat, valamint tengely-elrendezés (első/hátsó dob, 4 vagy 5 csavaros kerékfelfogatás). A DM-széria cikkszámai konkrét alkalmazásokhoz kötöttek, ezért mindig az EBC katalógusában és a termékoldalon megadott kompatibilitási listát kell alapul venni. Egy rosszul megválasztott dob – például eltérő átmérővel, magassággal vagy osztókörrel – nem szerelhető fel biztonságosan, illetve kontaktproblémákat, rezonanciát és egyenetlen fékhatást okozhat.
Második kulcskérdés, hogy csak dobcsere vagy teljes dobfék-felújítás történik. Ha a régi dob már barázdált, kékesre égett, repedezett vagy mélyre esztergált, akkor mindenképpen javasolt az új EBC dob felszerelése a fékpofák, rugók, állítók és tömítőgyűrűk átvizsgálásával együtt. Fő szabály, hogy egy tengelyen a két oldali dob mindig azonos típusú és állapotú legyen; különböző dobok összepárosítása eltérő fékerőt és húzásra hajlamos autót eredményezhet. Erősen terhelt járműveknél (pl. kishaszonjárművek, furgonok) kiemelt fontosságú a jó minőségű, nagy hőkapacitású dob használata.
A méretadatok (dobátmérő, szélesség, csavarosztás, középfurat) az alkalmazási listákban szerepelnek, de érdemes a régi dobon lévő jelölést is ellenőrizni. Ha az autó futóműve átalakításon esett át (tengelycsere, másik hátsó híd, tuning fék), különösen fontos, hogy az alkatrészt a ténylegesen beépített egységhez válaszd. Kétség esetén érdemes műhely vagy szakértő segítségét kérni, mivel a fékdob biztonságkritikus alkatrész: a nem megfelelő csere súlyos következményekkel járhat.
Beépítés és karbantartás
Az EBC fékdobok beszerelésekor kiemelten fontos a fékalkatrészek tisztasága és a helyes szerelési eljárás. A dob belső felületét és a fékpofák betétanyagát féktisztítóval kell zsírtalanítani, a csapágyakhoz, tömítésekhez tartozó kenést pedig a gyári előírás szerint kell elvégezni. A rögzítőcsavarokat megfelelő nyomatékkal kell meghúzni, és ellenőrizni kell, hogy a dob nem súrolja a pofákat vagy a pajzsot alaphelyzetben. A dobfék rendszer beállításánál figyelni kell az automata utánállító működésére, illetve a kézifék-bowden szabad játékára is.
Üzemeltetés közben a dobfék rendszer tipikus hibajelei a rángató pedál, a fékezés alatti remegés, az egyik oldal felmelegedése vagy a kézifék gyenge tartása. Ezek hátterében állhat ovalizálódott dob, elnyúlt vagy beállt utánállító, besült kézifékmechanika vagy szivárgó munkahenger. EBC dob csere után, ha minden egyéb alkatrész jó állapotú, a féknek egyenletesen, rángatás nélkül kell fognia. Erős igénybevétel (hegyi utak, utánfutó-vontatás) esetén érdemes gyakrabban ellenőrizni a dobok állapotát, és szükség esetén felújítani vagy cserélni őket.
GYIK
Mit jelent, hogy az EBC fékdob OEM replacement?
Az OEM replacement azt jelenti, hogy az EBC fékdob a gyári dob méreteit, felfogatását és illeszkedését követi, így közvetlenül cserélhető az eredeti alkatrészre. A gyártó szerint a dobok minősége legalább a gyári szintet hozza, sok esetben pedig azt meghaladja.
Miből készülnek az EBC fékdobok?
Az EBC fékdobok nagy kopásállóságú, nagy szilárdságú szürkeöntvényből készülnek, amely jól bírja a hőterhelést és a mechanikai igénybevételt. A belső futófelületet precíziós esztergálással munkálják meg a vibráció és a pedál-lüktetés csökkentése érdekében.
Tényleg Európában gyártják az EBC fékdobokat?
Igen, a gyártó kommunikációja szerint az EBC brake drums európai gyártásúak, és kb. 96%-ukat az Egyesült Királyságban öntik és munkálják meg. Ez rövid ellátási láncot, következetes minőséget és szigorú ellenőrzést tesz lehetővé.
Megmunkálható-e újra (esztergálható-e) az EBC fékdob?
Elméletileg egy fékdob bizonyos határig esztergálható, de a falvastagság csökkenése rontja a hőkapacitást és a merevséget. A legtöbb esetben gazdaságosabb és biztonságosabb komplett új EBC dob felszerelése, mint a határértékig kiesztergált régi dob tisztítása.
Csak a fékdobot cseréljem, vagy a fékpofákat is?
Az optimális eredmény érdekében ajánlott a fékdob cseréjét új, azonos minőségű fékpofákkal és szükség szerint rugókészlettel együtt elvégezni. Így biztosítható a bejáródás során az egyenletes felületkontakt és a maximális fékhatás.