100.000 Ft feletti megrendeléseknél a szállítás ingyenes! Szakértő ügyfélszolgálat a +36-70-635-2221-as telefonszámon, H-P 8:00-17:00 között.

Minden, Amit a Diesel Lefújó Szelepekről Tudni Érdemes

Minden, Amit a Diesel Lefújó Szelepekről Tudni Érdemes

A diesel lefújó szelepek segítenek megvédeni a turbót a túlterheléstől, növelve ezzel a motor élettartamát. Tudd meg, hogyan működnek és miért fontosak!

2024.09.12 11:53 LLRacing

Minden, Amit a Diesel Lefújó Szelepekről Tudni Érdemes

A diesel lefújó szelep és működése

A diesel motorok egyedi felépítése és működése eltér a benzines motorokétól, különösen abban, hogy nincs bennük hagyományos fojtószelep. A fojtószelep hiánya azt jelenti, hogy a diesel motor teljesítménye a befecskendezett üzemanyag mennyiségétől függ, nem pedig a levegő áramlásának szabályozásától. A turbófeltöltő alkalmazásával a levegőt komprimálják és a hengerekbe juttatják, növelve az égési hatékonyságot és teljesítményt. A turbófeltöltő túlhevülésének vagy túlterhelésének megelőzésére használják a lefújó szelepeket (Blow Off Valve, BOV).

Mi az a diesel lefújó szelep és hogyan működik?

A diesel lefújó szelep, más néven bypass szelep, alapvető szerepet játszik a turbófeltöltő védelmében. Ha a turbófeltöltő által generált nyomás túl magas, a szelep kinyílik, hogy kiengedje a felesleges nyomást, megakadályozva a turbó túlterhelését. A diesel motorokban a lefújó szelep segít megelőzni a kompresszor „surge” jelenségét, amely a turbórendszer instabil állapotához és korai meghibásodásokhoz vezethet.

Milyen típusú szelepek vannak?

A diesel lefújó szelepek lehetnek mechanikusak vagy elektronikusak. A mechanikus szelepek egyszerű rugós mechanizmusokat használnak a nyomás kiengedésére, amikor a nyomás eléri a kritikus szintet. Az elektronikus szelepeket az ECU (motorvezérlő egység) szabályozza, amely pontosabban kezeli a motor működési paramétereit és terhelési körülményeit.

Miért nem használnak gyakrabban lefújó szelepeket a diesel motorokban?

Bár a diesel motorokban is alkalmazhatók lefújó szelepek, ezek gyakran nem használatosak, mert hozzáadott súlyt és bonyolultságot jelentenek, és nem javítják jelentősen az üzemanyag-fogyasztást. Ráadásul a diesel motorok fojtószelep hiánya miatt nincs szükség a túlnyomás szabályozására. Lefújó szelepeket általában csak erősen módosított diesel motorokban használnak, ahol a teljesítmény finomhangolása fontos.