Verseny Akkumulátorok
Verseny Akkumulátorok kínálatunkban könnyű, nagy indítóáramú megoldásokat találsz AGM/VRLA és lítium (Li-Ion) technológiával. A motorsportban kiemelten fontos a rezgésállóság, a biztos indítás és a stabil feszültség a fedélzeti elektronikának. Elérhetők több méretben és kapacitásban a kompakt egységektől a nagy CCA értékű modellekig, a megfelelő rögzítéshez pedig külön akkutálcák és dobozok használhatók a biztonságos beépítéshez.
Nettó ár: 49 598 Ft
Nettó ár: 162 024 Ft
Nettó ár: 196 157 Ft
Nettó ár: 46 449 Ft
Nettó ár: 52 748 Ft
Nettó ár: 60 622 Ft
Nettó ár: 61 409 Ft
Nettó ár: 57 472 Ft
Nettó ár: 72 433 Ft
Nettó ár: 85 031 Ft
Nettó ár: 82 669 Ft
Nettó ár: 91 331 Ft
Összefoglaló és fő előnyök
A Verseny Akkumulátorok célja, hogy alacsony tömeg mellett magas indítóáramot (CCA) és stabil feszültségszintet biztosítsanak. A motorsport környezetben a rezgés, a hőingadozás és a gyakori indítás–leállítás extrém terhelést jelent. Emiatt elterjedtek a zárt, szelepvezérelt AGM/VRLA megoldások, valamint a még könnyebb lítium (Li-Ion) egységek, amelyek gyors energia-leadásra képesek és jól táplálják az érzékeny elektronikát. A kínálat több méretet és kapacitást fed le, így megtalálható a boxban helytakarékos, illetve a nagy áramleadású változat is.
Műszaki alapok
Az AGM (Absorbent Glass Mat) technológia üvegszálas paplanban rögzíti az elektrolitot, így a cellák jobban tűrik a rázkódást, alacsonyabb a belső ellenállás és nagy a csúcsterhelhetőség. A VRLA zárt kialakítás csökkenti a szivárgás kockázatát, ezért pályahasználatnál biztonságosabb. A lítium (Li-Ion) akkuk fő előnye a kiemelkedően alacsony tömeg és a magas fajlagos teljesítmény, ugyanakkor csak lítium profilú töltéssel és megfelelő BMS-szel használhatók. Összehasonlításnál a névleges feszültség (12 V), a kapacitás (Ah) és az indítóáram (A) a fő támpont.
A rögzítéshez célszerű merev akkutálcát vagy dobozt alkalmazni többpontos leszorítással, hogy az akku ne mozduljon el és a pólusok védve legyenek. Érdemes külön figyelni a kábelkivezetésre és a pólusok tájolására, hogy a bekötés rövid, feszítésmentes és veszteségszegény legyen.
Tipikus hibák: alulméretezett CCA választása, nem megfelelő kémia a jármű rendszeréhez, laza rögzítés, vagy helytelen töltés (AGM akku túl magas feszültségen, Li-Ion ólom-savas profillal). Ezek a hibák indítási problémát, túlmelegedést és gyors elöregedést okozhatnak.
Kiválasztási szempontok
Először a motor és a felhasználás igényét vedd alapul. A szükséges CCA legyen legalább a gyári ajánlás szintjén, nagy kompressziójú motoroknál vagy hidegindításnál ennél magasabb érték indokolt. A kapacitás (Ah) igazodjon a fogyasztókhoz (ventilátor, üzemanyag-szivattyú, adatrögzítő); sprint jellegű használatnál kisebb kapacitás is elég, ha a csúcsterhelés biztosított. Pályaidőn kívüli tárolásnál hasznos a kompatibilis karbantartó töltő, amely megőrzi a tölthetőséget és csökkenti az önkisülést.
Gyakorlati példák: könnyített time-attack autóban a kompakt AGM elfér alacsony tömeggel; nagy szívó vagy turbós motorhoz érdemes nagyobb indítóáramú egységet választani. Rallye és terep esetén a rezgésállóság és a robusztus ház kiemelten fontos; ilyenkor zárt doboz és többpontos rögzítés javasolt. Utastérbe vagy csomagtérbe telepítve a pólusokat védősapkával kell takarni.
Beépítés és karbantartás
A beépítést feszültségmentesített rendszeren végezd: először a pozitív, majd a negatív sarut csatlakoztasd; leválasztáskor fordított sorrendben járj el. Használj megfelelő keresztmetszetű testkábeleket, rövid vezetékeket és rezgésálló rögzítést. Hosszabb állásnál AGM-hez AGM-kompatibilis, lítiumhoz lítium profilú karbantartó töltőt alkalmazz. Rendszeresen ellenőrizd a nyugalmi feszültséget, a rögzítőelemek meghúzását és a kábelek melegedését.
Biztonsági megjegyzés: a csatlakozásokat mindig tiszta fémfelületre készítsd, a vezetékeket védd kopástól és hőtől. Versenypályán a szerelés után célszerű újraellenőrizni a kötéseket, mert a vibráció és a hőingadozás lazíthatja a csavarokat.
GYIK
K: AGM vagy lítium a jobb versenyre?
V: AGM robusztus és költséghatékony; a lítium könnyebb és nagy fajlagos teljesítményű, de speciális töltést igényel. A döntést a szabályzat, a költségkeret és a terhelés határozza meg.
K: Mekkora CCA értéket válasszak?
V: Legalább az OEM ajánlás szintjét; nagy kompresszió vagy hideg környezet esetén magasabb értéket célozz.
K: Szükséges külön rögzítő vagy doboz?
V: Igen, a biztonság és a tartósság érdekében akkutálca vagy doboz javasolt többpontos leszorítással.
K: Használhatok hagyományos töltőt?
V: AGM-hez AGM/VRLA kompatibilis, lítiumhoz kifejezetten lítium profilú töltő szükséges a hosszú élettartamhoz.