Szilentek
A Szilentek kategóriában futómű- és hajtáslánc szilenteket, motortartó bakokat és különféle poliuretán betéteket találsz, amelyek javítják az autó stabilitását és tartósságát. A poliuretán szilentek a hagyományos gumielemekhez képest ellenállóbbak, pontosabb vezetési érzetet és jobb kormányreakciót adnak, mind utcai, mind motorsport felhasználásnál. A kínálat Strongflex és Epman megoldásokkal indul, és folyamatosan bővül majd lengőkar-, segédkeret-, stabilizátor- és motortartó szilentekkel.
Nettó ár: 11 016 Ft
Szilentek szerepe és fő előnyei
A Szilentek a futómű és a hajtáslánc rugalmas kapcsolóelemei: a lengőkarokat, segédkereteket, stabilizátorokat és a motor–váltó egységet úgy kötik a karosszériához, hogy közben csillapítják a rezgéseket. A gyári gumiszilentek jó komfortot adnak, de idővel megpuhulnak, berepedeznek, és pontatlanná válik a futómű geometriája. A nagy szilárdságú poliuretán szilentek ezzel szemben jóval tartósabbak, kevésbé érzékenyek az olajra és a hőmérséklet-ingadozásra, így hosszú távon feszesebb, precízebb futást biztosítanak.
A Strongflex poliuretán szilentek piros (80 ShA) és sárga (90 ShA) keménységi fokozatban érhetők el: a piros verziók sportos utcai, a sárgák kifejezetten verseny felhasználásra készültek. A keményebb anyag csökkenti a szilent „elmozdulását”, így fékezéskor és kanyarsebességnél jobban tartja a kerekek beállításait, javul az úttartás és a kormány közvetlensége. A kompromisszum az, hogy a nagyon kemény szilentek kissé több zajt és rezgést adhatnak át az utastér felé, ezért fontos a megfelelő keménység kiválasztása.
Műszaki alapok
A futómű gumiszilentjei alapvetően nyíró- és csavaró igénybevételre vannak méretezve: a lengőkar, segédkeret vagy stabpálca kis elmozdulásait engedik, miközben szűrik az úthibák okozta rezgéseket. A klasszikus gumi szilentek viszonylag puha keverékből készülnek, hogy komfortosak legyenek, ugyanakkor az évek során keményednek, repedeznek, elcsúsznak a házukban. Ilyenkor a futómű beállítása terhelés alatt „elmozdul”, ami kormányzási bizonytalanságot, csattogást és egyenetlen gumifutást okozhat.
A poliuretán (PUR/PU) szilentek sűrűbb anyagból készülnek, a Strongflex esetében például nagyjából 20%-kal keményebbek a hasonló gyári gumiszilenteknél. A piros 80 ShA szilentek sportos utcai használatra, a sárga 90 ShA betétek pedig verseny- és pályahasználatra ajánlottak, ahol a geometriatartás fontosabb, mint a komfort. A poliuretán jobban ellenáll az olajnak, a sónak és a magas hőmérsékletnek, így különösen alkalmas illetéktelen helyekre, például motortartó bakok és hátsó segédkeret-szilentek helyére.
A kínálatban nemcsak futómű-elem szilentek (lengőkar, stabilizátor, segédkeret), hanem motortartó bakok és váltótartó szilentek is megtalálhatók. A keményebb motortartó szilentek csökkentik a hajtáslánc „billenését” erős gyorsításnál vagy váltásnál, így közvetlenebb a gázreakció, és kisebb az esély arra, hogy a kipufogó vagy a hajtáslánc ütközzön a karosszériához. Ugyanakkor a hajtáslánc szilentjeinek túlzott keményítése fokozhatja a motorrezgés és a „drone” jelenség bejutását az utastérbe, amit utcai autóknál figyelembe kell venni.
A szilentek formája és kialakítása sokféle lehet: csőperselyes, egy- vagy kétkomponensű, fém házas vagy „full poliuretán” megoldások egyaránt léteznek. Egyes Strongflex készletek komplett szettként érhetők el adott típushoz, ahol a lengőkar-, stabilizátor-, segédkeret- és diffi szilenteket együtt tartalmazza a csomag. Más esetekben egy-egy kritikus pont, például első alsó lengőkar hátsó szilent vagy hátsó híd szilent cseréje is látványos javulást hozhat a vezethetőségben.
Kiválasztási szempontok
A megfelelő szilent kiválasztásánál az első kérdés, hogy elsősorban utcai, vegyes (street/track) vagy tisztán versenyfelhasználásban gondolkodsz. Utcai autónál célszerű a puhább poliuretán vagy minőségi gumiszilentek irányába menni, például Strongflex piros (80 ShA) elemekkel, amelyek feszesebb érzetet adnak, de még nem vállalhatatlanul kemények. Ha sokat jársz pályanapokra, vagy a futómű beállításainak stabilitása a fő szempont, a sárga (90 ShA) verseny szilentek adják a legnagyobb geometriatartást.
Második lépés az autó pontos típusa, évjárata és motorváltozata. A Strongflex katalógus például gyártóspecifikusan, alváz- és motorkód szerint bontja le a szilent készleteket; ugyanaz a márka–típus különböző generációi teljesen eltérő szilentkiosztást kaphatnak. Mindig az adott modellhez kínált cikkszámot válaszd, ne „hasonlóra” rendelj, mert eltérhet a külső/belső átmérő, a hossz vagy a felfogatási mód. Ha egyedi, nem katalógus szerinti futóművet építesz, akkor univerzális szilentekkel és pontos méréssel lehet dolgozni.
Fontos döntés, hogy teljes szilentszettet, vagy csak néhány kritikus pozíciót cserélsz. Komplet szett esetén az egész futómű karaktere megváltozik: az autó sokkal direktebb, kombinált kanyarban is jobban „egyben marad”, viszont a komfort is feszesebb lesz. Részleges cserénél – például csak első lengőkar és hátsó segédkeret szilent – kisebb a változás, de sokszor már ez is jelentősen javítja a fékezéskori stabilitást és a kormányreakciót. Drift vagy time attack építésekor általában minél több gyári gumi szilentet cserélnek poliuretánra, hogy minél kevesebb elmozdulás maradjon a rendszerben.
Beépítés és karbantartás
A szilentek cseréje speciális szerszámot és gyakorlatot igényel, ezért komolyabb futóművön érdemes szakműhelyre bízni. A régi szilentek gyakran préselve vannak a házba vagy a lengőkarba, eltávolításukhoz hidraulikus prés, kisajtoló szerszám vagy hő–vágás kombinációja kell. Az új szilentek bepréselésénél figyelni kell a pozíciójelölésekre, ütközőperemekre, és csak annyi kenőanyagot szabad használni, amennyit a gyártó engedélyez – egyes poliuretán szilentek kifejezetten igénylik a mellékelt speciális zsírt, másoknál tilos ásványi olaj használata.
Beépítés után mindig ellenőrizni kell a nyomatékértékeket, a futómű geometriát és szükség esetén futóműállítást végezni. A feszültség alatt meghúzott szilentek idő előtt elfáradhatnak, ezért sok konstrukciónál „keréken álló” állapotban, terhelt futóművel kell végsőre húzni a csavarokat. Motortartó bakok cseréjénél különösen fontos a motor–váltó egység alátámasztása, hogy a felfogatási pontok ne feszüljenek, és az új szilent ne kapjon csavaró előfeszítést már a beszerelés pillanatában.
Karbantartás szempontjából a poliuretán futómű szilentek hosszú élettartamúak, de időnként érdemes vizuálisan ellenőrizni őket: nincs-e repedés, elszíneződés, kirepedezett felület vagy kilazult persely. Ha kattogást, fémes kopogást, vagy hirtelen megjelenő kormányrezgést tapasztalsz, az elöregedett vagy kilazult szilent jele is lehet. Intenzív pályahasználat mellett ajánlott szezononként átnézetni a futóművet, különösen a segédkeret- és diffszilenteket, mert ezek kapják a legnagyobb terhelést kigyorsításkor és kerékvetőzéskor.
GYIK
Miben jobb a poliuretán szilent a gyári guminál?
A poliuretán szilent keményebb és tartósabb, kevésbé lágyul el hő, olaj és idő hatására, ezért jobban tartja a futómű geometriáját. Cserébe kicsit több zajt és rezgést továbbíthat az utastérbe, különösen a nagyon kemény (verseny) kiviteleknél.
Használhatok poliuretán szilenteket utcai, mindennapos autóban?
Igen, a puha poliuretán (pl. Strongflex piros 80 ShA) kifejezetten sportos utcai használatra készült. A futómű feszesebb, de még élhető marad, míg a pályára szánt sárga, 90 ShA szilentek már sokaknak keménynek érződnek napi használatban.
Mennyivel lesz zajosabb az autó kemény szilentekkel?
A pontos mérték autótól és beépített szilent típusoktól függ, de általában számolni kell némi plusz gördülési és hajtáslánc-zajjal. Az első lengőkar és motortartó bak keményítése érezhetően direktebbé teszi a kormány- és gázreakciót, ugyanakkor jobban érezni az úthibákat is.
Érdemes egyszerre az összes szilentet cserélni?
Ha a futómű több eleme is öreg, egy teljes szilentszett cseréje látványos, „új autó” érzetet adhat. Költségérzékenyebb projektnél először a legterheltebb pontokra – első alsó lengőkar, hátsó segédkeret, stabilizátor szilentek – érdemes koncentrálni, majd fokozatosan tovább cserélni a többi elemet.
Mennyi ideig bírják a poliuretán szilentek?
Megfelelő beépítés és kenés mellett a poliuretán szilent tipikusan hosszabb élettartamú, mint a gyári gumi, még sportos használat mellett is. Pályahasználat közben inkább a futómű egyéb elemei (gömbfejek, csapágyak) fáradnak el előbb, de érdemes szezononként ellenőrizni a szilenteket is.