Futómű Kiegészítők És Szerelési Alkatrészek
A Futómű kiegészítők és szerelési alkatrészek kategóriában a sport- és drift futóművekhez szükséges speciális szerelési segédeszközöket, állítható lengőkar végeket, alumínium szilenteket és fék/futómű rögzítőelemeket találsz. A PMC, SWAGIER, RS ULTIMATE, ODESA CNC és D2 RACING megoldásai között vannak coilover magasságállító kulcsok, hátsó híd és diffi szilent készletek, dőlésállító kittek és fékcső tartókonzolok, amelyek megkönnyítik a beépítést és pontosabb, terhelésálló futómű-geometriát biztosítanak.
Nettó ár: 5 055 Ft
Nettó ár: 25 898 Ft
Nettó ár: 27 937 Ft
Nettó ár: 55 874 Ft
Nettó ár: 75 323 Ft
Nettó ár: 36 646 Ft
Futómű kiegészítők szerepe és fő előnyei
A Futómű kiegészítők és szerelési alkatrészek kategória azokat a speciális elemeket gyűjti össze, amelyek a klasszikus rugó–lengéscsillapító–stabilizátor hármason túl a futómű finomhangolásáért és szakszerű beépítéséért felelnek. Ide tartoznak a magasságállító coilover kulcsok, az állítható kerékdőlés- és összetartás-készletek, a hátsó segédkeret és differenciálmű alumínium szilentjei, valamint a fékcsövekhez és egyéb futómű elemekhez használt tartókonzolok. Ezek az alkatrészek adják meg azt az extra pontosságot, amivel egy pályára, driftre vagy gyors országúti használatra épített autó valóban ki tudja használni a futómű-upgrade-ekben rejlő tartalékot.
A kínálatban szereplő márkák – például PMC, SWAGIER, RS ULTIMATE, ODESA CNC, CNC71 vagy D2 RACING – kifejezetten sport- és verseny felhasználásra tervezik termékeiket. A BMW E30/E36/E9x platformokhoz készült hátsó futómű-készletek, állítható futómű-geometria elemek és masszív, CNC-marású acél konzolok számos európai drift- és time attack autón bizonyítottak már. Az alumínium hátsó híd szilentek például gyakorlatilag megszüntetik a segédkeret elmozdulását, így a kerékdőlés és összetartás dinamikus változása jelentősen csökken.
A kategória része továbbá a fékcső tartó konzol (Brake line mounting D2) és más apró, de fontos szerelési kiegészítők, amelyek a nagyobb Big Brake Kit és futómű-átalakításoknál szükségesek. Ezek nélkül a fékcsövek és kábelek nem vezethetők biztonságosan, ami hosszú távon kopást, szivárgást vagy akár meghibásodást okozhat. Egy jól megválasztott, a futóműhöz illeszkedő kiegészítő-készlet sokszor olcsóbban hoz jelentős javulást a vezethetőségben, mint egy újabb drága „fő” alkatrész beépítése.
Műszaki alapok
A coilover magasságállító kulcsok (spanner wrench) speciális félkör- vagy horonyfogazású kulcsok, amelyek pontosan illeszkednek a menetes rugóstag állítóanyáihoz. Az RS ULTIMATE 72–80 mm-es, félkör-fogas kulcsa például számos menetesszáras futóműhöz (KONI, KW, H&R, BILSTEIN, TEIN, MTS stb.) használható, masszív, 6 mm vastag S355 acélból készült, porszórt felülettel. A nagy felfekvő felület és az erős anyag segít elkerülni az állítóanya „lefogazását”, ami gyakori probléma gyengébb kulcsoknál.
Az állítható futómű-geometria készletek – mint a BMW E30/E21/E36 hátsó futóműhöz készült dőlés-/összetartás állító kit – általában nagy szilárdságú acélból készült, CNC-marású táblákból és 10.9-es szilárdságú csavarokból állnak. Ezek lehetővé teszik a kerék dőlésének és összetartásának széles tartományú állítását, ami szükséges egyrészt a nagyobb felnik és széles gumik „betuszkolásához”, másrészt a drift, 1/4 mérföld vagy stance projektek futómű-geometriájának testreszabásához. A jó minőségű készlet nem csak a beállítási tartományt növeli, hanem hosszú távon is tartja az értékeket, nem csúszik el.
A merev alumínium szilentek – például a PMC Motorsport solid subframe bushings BMW E9x/E8x esetén – teljesen megszüntetik a segédkeret elmozdulását a karosszériához képest. A gyári gumi szilentek idővel meglágyulnak, elnyelik a terhelési csúcsokat, ezzel „úszó” érzetet adnak a futóműnek, és többletterhelést okoznak a hajtásláncban. A tömör alumínium szilentek cserébe a dinamikus futómű-geometria gyakorlatilag állandó maradását biztosítják, viszont növelik a zaj–vibráció–keménység (NVH) szintet, ezért inkább sport- és versenyautókban ideálisak.
A fékcső tartókonzolok (Brake line mounting D2) és egyéb kis szerelési elemek jellemzően könnyű, mégis erős acél- vagy alumínium profilok. Feladatuk, hogy a fonott fékcsöveket és egyéb vezetékeket fixen tartsák, ugyanakkor engedjék a futómű elmozdulását anélkül, hogy a cső megtörne vagy feszülne. A jó tartókonzol méretben illeszkedik a D2 Racing vagy más sportfék csatlakozásaihoz, és pontosan ott rögzíti a csövet, ahol a gyártó számolt vele.
Kiválasztási szempontok
Futómű kiegészítő választás előtt gondold át, milyen felhasználásra épül az autó: utcai, street–track, drift vagy time attack. Egy egyszerű coilover állítókulcs szinte bármilyen menetesszáras futómű mellé hasznos, ha rendszeresen állítod a magasságot vagy a rugó-előfeszítést. Ha viszont a futómű-geometria (dőlés, összetartás) utólagos állítására van szükség, mindenképp olyan kit-et válassz, amelyet az adott karosszériához (BMW E30, E36, E9x stb.) terveztek, és amelyhez megbízhatóan tartoznak csavar- és alátétkészletek.
Az alumínium szilentek kiválasztásakor vedd figyelembe az NVH növekedést: egy E9x/E8x BMW-nél a merev hátsó híd-szilent sokkal direkttebb, feszesebb érzetet ad, de több zajt és rezonanciát enged be az utastérbe. Ha az autó főleg pályanapra vagy driftre készül, ez vállalható kompromisszum, utcai családi autóban viszont zavaró lehet. Mindig ellenőrizd, hogy a készlet mely karosszéria- és futómű-változatokkal kompatibilis, és hogy teljes készletet kapsz-e (pl. 4 db hátsó híd szilent), vagy kiegészítő elemekre is szükség lesz.
A fék/futómű szerelési kiegészítők – mint a fékcső tartókonzolok, csavar- és bilincskészletek – esetén figyelj a menetekre, furatátmérőkre és a rögzítési pontok elhelyezkedésére. Egy olyan konzol, amelyet D2 Racing fékhez terveztek, pontosan illeszkedik a hozzá tartozó nyereghez és csőhöz, míg univerzális megoldásnál mérni és próbálni kell. Ha egyedi építésű futóművet raksz össze (pl. más márka coilover + egyedi karok + big brake), célszerű a kiegészítőket is ugyanabból a „világból” választani, vagy tapasztalt műhelyre bízni a kombinálást.
Beépítés és karbantartás
A futómű kiegészítők nagy része szerkezeti és biztonsági szempontból is kritikus elem, ezért a beépítést érdemes tapasztalt szerelőre vagy motorsport műhelyre bízni. Az állítható futómű-geometria kittek rögzítőcsavarjait mindig a gyártó által megadott nyomatékra kell húzni, és célszerű menetrögzítőt használni, hogy nagy terhelésnél se tudjanak kilazulni. Az alumínium szilentek préselését/felhelyezését precízen, derékszögben kell elvégezni, különben a segédkeret „feszülve” kerül a helyére, ami hosszú távon repedésekhez vezethet.
A coilover magasságállító kulcsok használatánál mindig tisztítsd meg előbb a menetes részeket, hogy a kosz és a rozsda ne dolgozzon csiszolóanyagként az állítóanyák és a kulcs között. Nagy erőkkel való „rángatás” helyett fokozatosan, kétkulcsos technikával érdemes dolgozni; ha a menet teljesen be van állva, először lazítóval és tisztítással próbáld mozgatni. Az állítóanyák és a menetek vékony rétegű, futóműhöz használható kenőanyaggal (nem rézpaszta a meneten!) hosszabb távon is mozgathatók maradnak.
A fékcső tartókonzolok és egyéb rögzítőelemek beépítésekor ellenőrizd, hogy teljes futóműmozgás (teljes rugóút és kormányszög) mellett se feszüljön, ne törjön meg a cső. A csavarokat rendszeresen, például minden pályanap előtt/után érdemes vizuálisan átnézni, és ha szükséges, nyomatékkulccsal ellenőrizni. A hátsó híd és diffi alumínium szilenteknél időnként vizsgáld meg, nem lazultak-e ki a rögzítőcsavarok, illetve nincs-e repedés vagy elszíneződés a környező karosszériaelemen – ez túlzott terhelésre utalhat.
GYIK
Mire jók a futómű kiegészítők egy gyárihoz képest csak ültetett autón?
Egy ültető rugó vagy coilover önmagában csak a magasságot és az alap rugózási karaktert változtatja. A futómű kiegészítők – állítható dőlés/összetartás kittek, alumínium szilentek, szerelési konzolok – teszik lehetővé, hogy a geometriát is hozzáhangold, és a nagyobb tapadást, szélesebb kerekeket is kihasználd.
Nem lesz túl kényelmetlen az autó alumínium szilentekkel?
A tömör alumínium szilent valóban növeli a zajt és a vibrációt, cserébe sokkal feszesebb, direkt érzetet ad. Pálya-, drift- és erősen tuningolt utcai projektekhez jól illik, de ha elsődleges a komfort, inkább keményített gumi vagy poliuretán szilentet érdemes választani.
Mire figyeljek coilover állítókulcs vásárlásakor?
Fontos a kulcs mérete (pl. 72–80 mm-es állítóanyához való), a fogazás kialakítása és az anyagvastagság. Egy jó kulcs nagy felfekvő felülettel és erős acéltesttel rendelkezik, így kevésbé sérti az állítóanyát, és nagyobb erőt tudsz biztonságosan átvinni vele.
Szükséges futómű-állítás a kiegészítők beépítése után?
Igen, minden olyan beavatkozás után, ami érinti a geometriát – dőlés-/összetartás kit, szilentcsere, hátsó híd kiszerelése – kötelező futómű-állítást végezni. Csak így garantálható, hogy az autó stabilan, kiszámíthatóan viselkedik és nem koptatja el idő előtt a gumikat.
Milyen gyakran kell ellenőrizni a futómű kiegészítők állapotát pályahasználatnál?
Intenzív pályanap vagy drift esemény után érdemes minden alkalommal átnézni a kritikus kötéseket: állítócsavarok, szilentek rögzítése, fékcső tartók, lengőkar végek. A megelőző ellenőrzés jóval olcsóbb, mint egy futóműhiba miatt bekövetkező kicsúszás vagy műszaki meghibásodás.