Féktárcsa Harangok és Közepek
A Féktárcsa harangok és közepek kategóriában két részes sport- és Big Brake Kit féktárcsákhoz való alumínium féktárcsa közepeket és hozzájuk tartozó csavarkészleteket találsz, elsősorban Wilwood rendszerekhez. Ezek a „hat” vagy bell elemek kötik össze a féktárcsát a kerékaggyal, csökkentik a rugózatlan tömeget, és lehetővé teszik a tárcsa külön cseréjét. A megfelelő harang–csavar kombináció stabil, rezgésmentes felfogatást ad, ami elengedhetetlen a nagy átmérőjű, nagy hőterhelésű versenyféktárcsák megbízható működéséhez.
Féktárcsa harangok szerepe és fő előnyei
A Féktárcsa harangok és közepek a két részes féktárcsák kulcselemei: ezek az alumínium vagy acél „hatok” csavarozottan kapcsolják a vas féktárcsa-gyűrűt a kerékagyhoz. A megoldás egyik legnagyobb előnye, hogy a harang külön cserélhető a tárcsától, így kopás esetén csak a gyűrűt kell lecserélni, a harang több tárcsaélettartamot is kiszolgálhat. Emellett a nagy szilárdságú, mégis könnyű anyagból készült alumínium harang jelentősen csökkenti a rugózatlan és forgó tömeget a gyári egy darabból készült tárcsákhoz képest.
A harangos, két részes tárcsa másik fontos előnye, hogy jobban kezeli a hőtágulást. A tárcsa és a féktárcsa közép közötti kapcsolat úgy van kialakítva, hogy a vas gyűrű hőtágulása ne húzza el vagy ne görbítse meg az egész szerkezetet. Ez csökkenti a tárcsa vetemedésének és a fékpedál-rezgésnek az esélyét, ami gyakori probléma erősen fűtött, egy részes tárcsáknál. Verseny- és nagy teljesítményű utcai fékeknél ezért sok gyártó – Wilwood, AP Racing, stb. – alapból harangos, két részes tárcsát kínál a komolyabb rendszereknél.
Műszaki alapok
A féktárcsa harang tipikusan nagy szilárdságú alumínium ötvözetből (pl. 6061-T6) készül CNC megmunkálással, hogy pontos központosítást és csavarfurat-pozíciót biztosítson. A Wilwood 170-6288 jelű „Big Brake Hat – Short Offset” például fix felfogatású alumínium harang, 4x3,93" (~4x100) kerékosztással, 8x7" rotorcsavar-osztókörrel és meghatározott középfurat- és offset értékekkel. A harang feladata, hogy a kerékagyra pontosan felfeküdjön, és a csavarozott kapcsolat révén a tárcsa központosítsa magát a futás közben.
A tárcsa és a harang összekötése csavarkészletekkel történik. A Wilwood 230-8390 rotor bolt kit például 5/16-18 menetű, 1,00" hosszú, 8 db nagy szilárdságú (grade 8) csavarból, alátétekből és anyákból áll, kifejezetten tárcsa–harang felfogatáshoz. A csavarok egy része gyárilag furatos a lock wire rögzítéshez, így extra biztosítást adnak vibráció ellen. A csavarok anyagminősége, hossza és a meghúzási nyomaték döntő a biztonságos rögzítéshez – a túl kicsi nyomaték lazulást, a túlhúzás anyagfáradást okozhat.
Verseny féktárcsáknál léteznek fix és „floating” megoldások is. A fix harangnál a tárcsa mereven, csavarokkal kapcsolódik a középhez, míg a floating kialakítás speciális bobbinokkal vagy T-nut elemekkel enged minimális axiális és radiális mozgást. Ez segít a hőtágulás kompenzálásában, de bonyolultabb és drágább rendszer. A harang geometriájának – vastagság, merevség, bordázás – úgy kell alakulnia, hogy a tárcsa rögzítése kellően merev legyen, ugyanakkor ne okozzon feszültségcsúcsokat és ne torzítsa a gyűrűt.
Kiválasztási szempontok
Új féktárcsa harang kiválasztásánál az első lépés az alkalmazott tárcsa és kerékagy pontos méreteinek felmérése. Tudnod kell a tárcsa külső átmérőjét, vastagságát, a tárcsa csavarfuratainak számát és osztókörét, valamint az agy középfuratát és a kerékcsavar-/csap-osztókört (pl. 4x100). A Wilwood 170-6288 például kifejezetten rövid offsetes Big Brake alkalmazásokhoz készült, 4x3,93" hub bolt körrel és 8x7" rotor bolt körrel – ezek az adatok döntik el, milyen tárcsával és aggyal kompatibilis.
Második fontos szempont a rendszer felhasználása: utcai, track day, drift vagy verseny. Utcai–pálya kombóhoz a fix, alumínium hat általában elegendő, mert egyszerűbb szerelni és kevésbé hajlamos zörgésre. Magas hőterhelésű, endurance jellegű felhasználásnál előnyös lehet a floating rendszer, amely jobban tolerálja a tárcsa hőtágulását. Mindig olyan harangot érdemes választani, amelyet konkrét fékrendszerhez (pl. Wilwood GT sorozat) terveztek, vagy amelyhez gyártói táblázat ad méretezést.
A csavarkészlet kiválasztásakor a menet, a szilárdsági osztály és a hossz a kulcs. A rotor–harang kapcsolatnál tipikus érték a 5/16-18 x 1,00" grade 8 csavar (mint a Wilwood 230-8390 kitnél), de más rendszerek M8 vagy egyéb méreteket használnak. Csak olyan készletet válassz, amelyet kifejezetten féktárcsa–harang rögzítésre terveztek, mert az általános, „sima” csavarok anyagminősége és hőállósága nem biztos, hogy megfelel. Ha bizonytalan vagy, célszerű a harang gyártójától ajánlott hardware kit-et venni.
Beépítés és karbantartás
A féktárcsa harang és a gyűrű beépítése során minden felfekvő felületet alaposan meg kell tisztítani, hogy ne maradjon rozsda, festék vagy sorja a csatlakozó felületeken. A tárcsa–harang csavarokat mindig keresztirányú sorrendben, fokozatosan húzd meg, a gyártó által megadott nyomatékkal, szükség esetén menetrögzítővel vagy lock wire biztosítással. A túl alacsony nyomaték lazulást, a túl magas pedig a csavar nyúlását, fejszakadását okozhatja – például AP Racing esetén tipikusan ~14 Nm körüli nyomatékot adnak meg egyes rotor–bell csatlakozásokhoz, de mindig az adott kit dokumentációja az irányadó.
Fontos, hogy a harang és az agy középfurata feszes, kotyogásmentes illeszkedést biztosítson. Ha a harang „ráesik” az agyra, majd csavarokkal központosítod, excentrikus futást és fékrezgést kaphatsz. Mindig ellenőrizd a tárcsa oldalfutását (runout) felszerelés után; ha az érték meghaladja a gyártó által megengedettet, szükség lehet a felületek újra-tisztítására vagy a harang pozíciójának korrigálására. Egy rövid figyelmeztető mondat: a nem megfelelően központosított féktárcsa közép gyorsan tönkreteheti az új tárcsát.
Karbantartáskor figyeld a csavarok állapotát és a harang felületét is. Repedés, elszíneződés vagy anyagfáradás jelei esetén a harangot ki kell cserélni, még ha a tárcsa gyűrűje jó állapotúnak tűnik is. Verseny- és drift autóknál célszerű minden komolyabb esemény után átnézni a rotor–harang kötéseket, ellenőrizni a nyomatékot, és szükség esetén Friss hardverkészletre váltani, mert a nagy hő- és mechanikai terhelés hosszú távon meglazíthatja a csavarokat.
GYIK
Mi az a féktárcsa harang, és miben különbözik a sima tárcsától?
A féktárcsa harang az a középső alumínium vagy acél rész, amely a két részes tárcsa vas gyűrűjét a kerékaggyal összeköti. Egy darabból készült tárcsánál a harang és a súrlódó felület egyben van öntve, míg a két részes rendszernél külön gyártják, így könnyebb, jobban szervizelhető és jobban kezeli a hőtágulást.
Milyen előnye van a két részes, harangos féktárcsának utcai autóban?
A két részes, harangos tárcsa csökkenti a rugózatlan tömeget, javítja a hőkezelést, és kopásnál csak a gyűrűt kell cserélni. Utcai autóban ez feszesebb kormányreakciót és tartósabb fékteljesítményt adhat, különösen nagyobb teljesítményű motor, tuning és pályanapok esetén.
Használhatok univerzális harangot bármilyen tárcsához?
Elméletben igen, gyakorlatban nagyon körültekintőnek kell lenned. A tárcsa furatosztása, vastagsága, az agy középfurata és az offset is passzolnia kell; ha bármelyik eltér, központosítási hibát, lógást vagy mechanikai túlterhelést okozhatsz. A legbiztonságosabb, ha konkrét tárcsához és fékrendszerhez tervezett harangot választasz.
Elég csak a csavarokat cserélni, ha már rozsdásak?
Ha a csavarkészlet rozsdás, kifáradt vagy nyúlás jeleit mutatja, mindenképp cseréld új, fékrendszerhez tervezett hardverkészletre. Ha a harang furatai is oválisra koptak vagy repedt a felület, önmagában a csavarcsere nem elég, ilyenkor a harangot is cserélni kell.
Mikor kell új harangot venni a meglévő nagyfék szetthez?
Tipikus jel a repedés a csavarfuratok körül, az elszíneződés, anyagfáradás vagy a túl nagy oldalfutás, amely nem orvosolható tisztítással és új csavarokkal. Ha két-három tárcsagyűrű-csere után is ugyanaz a harang maradt, pályahasználatnál érdemes megelőző jelleggel újat beépíteni.