Ingyenes szállítás 100.000 Ft feletti rendelés esetén! Szakértő ügyfélszolgálat hétfőtől péntekig 8:00-16:00 között a +36-70-635-2221 és +36-70-635-2217 telefonszámon.

Fékfolyadék Tartályok és Kiegészítők

A Fékfolyadék tartályok és kiegészítők kategóriában minden olyan alkatrészt megtalálsz, ami a hidraulikus fék- és kuplungrendszer megbízható működéséhez kell: univerzális és távoli fékfolyadék tartályok, rögzítő konzolok, kupakok, szellőzők, szintérzékelős megoldások, valamint csövek és csatlakozók. A motorsportban kiemelten fontos a stabil folyadékszint és a jó légteleníthetőség, ezért a kínálat különböző térfogatú, anyagú és kialakítású tartályokat kínál utcai, pálya- és drift projektekhez is.

Összes termék a kategóriában5 termék
Raktáron
Márka:
Rally Design
4 790 Ft
Nettó ár: 3 772 Ft
Raktáron
Márka:
Rally Design
7 590 Ft
Nettó ár: 5 976 Ft
Raktáron
Márka:
Rally Design
7 590 Ft
Nettó ár: 5 976 Ft
Raktáron
Márka:
--- None ---
8 000 Ft
Nettó ár: 6 299 Ft
Utolsó darab
Márka:
OBP Motorsport
9 150 Ft
Nettó ár: 7 205 Ft

Áttekintés és fő előnyök

A Fékfolyadék tartályok és kiegészítők kategória a hidraulikus fék- és kuplungrendszer „felső” oldalát fedi le: mindent, ami a főfékhenger vagy kuplung főhenger táplálásához, szellőzéséhez és rögzítéséhez szükséges. Egy jól megválasztott fékfolyadék tartály biztosítja, hogy mindig legyen elegendő folyadék a rendszerben, ne kerüljön levegő a vezetékekbe, és a nagy terhelés mellett se habosodjon, forrjon el idő előtt a folyadék. A különböző méretek, formák és csatlakozások segítségével gyári rendszert építhetsz újra, vagy teljesen egyedi motorsport fék- és kuplungrendszert alakíthatsz ki.

Műszaki alapok

A modern fékfolyadék tartályok általában hőálló műanyagból vagy könnyű alumínium ötvözetből készülnek, ellenállva a DOT 3/4/5.1 típusú folyadékok kémiai terhelésének és a magas hőmérsékletnek. A tartály alsó részén kialakított csonkok biztosítják a kapcsolatot a főfékhengerrel vagy kuplung főhengerrel; ezek lehetnek csőcsonkos (gumicsőre), menetes vagy AN-csatlakozóval szerelt kivitelűek. A kupakok gyakran integrált szellőző furattal vagy membránnal rendelkeznek, hogy a táguló folyadék el tudja mozdítani a levegőt, de ne jusson be por és nedvesség.

A nagyobb térfogatú tartályok előnye, hogy lassabban csökken a folyadékszint, ezért ritkább az utántöltés, és extrém pályahasználatnál is van tartalék. Ugyanakkor a túl nagy tartály elhelyezése nehézkes lehet szűk motortérben. A „remote” vagy távoli tartályos rendszereknél a tartály külön konzolra kerül, és rövid gumicső vagy speciális fékfolyadék-álló cső köti össze a főfékhengerrel – ez megkönnyíti a szerelést és javíthatja a légteleníthetőséget.

Kiválasztási szempontok

Vásárlás előtt érdemes átgondolni, milyen rendszerhez és felhasználásra keresel fékfolyadék tartályt. Utcai autóknál általában elegendő a gyári térfogathoz hasonló, műanyag tartály, jól látható minimum–maximum jelöléssel; a cél a jó áttekinthetőség és a hosszú élettartam. Pálya- vagy drift autóknál hasznos lehet a nagyobb térfogat és a hőnek jobban ellenálló alumínium tartály, illetve a biztonságos rögzítéshez robusztus konzolok alkalmazása.

Fontos szempont a csatlakozások típusa: a tartály csonkjának illeszkednie kell a meglévő fékcső vagy gumicső méretéhez, illetve a főfékhenger bemenetéhez. Ha AN-rendszerű csövezést használsz, érdemes AN-adapterrel vagy közvetlen AN-csonkkal szerelt tartályt választani, így kevesebb átalakító idomra lesz szükség. A kupak kialakítása is kritikus: a megfelelő szellőzés mellett biztonságosan kell zárnia, hogy nagy oldalgyorsulásnál se folyjon ki a folyadék, és ne jusson be pára.

Kuplungrendszereknél külön előny, ha a tartály mérete kisebb, de jól elhelyezhető; itt gyakran alkalmaznak közös „dual” tartályt, amely két külön kamrával táplálja a féket és a kuplungot. Ilyen esetben ügyelni kell arra, hogy mindkét kör folyadékszintje jól látható legyen, és egy esetleges szivárgás ne hagyja teljesen szárazon a másik kört. A kiegészítők közé tartoznak még a rögzítő bilincsek, konzolok, külön kupakok, O-gyűrűk, valamint a tartály és a karosszéria közé kerülő rezgéscsillapító betétek.

Beépítés és karbantartás

A beépítésnél elsődleges szempont, hogy a fékfolyadék tartály mindig a főfékhenger fölé kerüljön, hogy a gravitáció biztosítsa az utánfolyást, és ne alakuljon ki levegőzár. A tartályt masszív konzolra vagy gyári rögzítési pontra kell szerelni, hogy erős rázkódás vagy pályahasználat közben se tudjon megmozdulni. A gumicsöveket úgy kell vezetni, hogy ne törjenek meg, ne érjenek forró részekhez (kipufogó, turbó, leömlő), és ne súrolják a karosszéria éles peremeit – ehhez gyakran használnak védőspirált vagy kábelkötegelőt.

Karbantartás szempontjából érdemes rendszeresen ellenőrizni a folyadékszintet és a tartály falán megjelenő elszíneződéseket, repedéseket. Ha a műanyag matt, megrepedezett, vagy a gumicsatlakozásoknál „izzadás” látszik, célszerű cserélni, mert a mikrorepedések idővel szivárgáshoz vezethetnek. A kupakot is rendszeresen ellenőrizd: a tömítés legyen ép, a szellőző furat ne legyen eltömődve, különben vákuum alakulhat ki a rendszerben, ami a pedál beesését okozhatja.

Fékfolyadék csere során jó gyakorlat a tartály átöblítése és belső tisztítása, hogy ne maradjon benne lerakódás, víz vagy szennyeződés. Soha ne keverd egymással a különböző típusú (pl. DOT 5 szilikon alapú) folyadékokat, és ügyelj arra, hogy a tartály anyaga kompatibilis legyen az alkalmazott fékfolyadékkal. Versenyhasználatú autóknál szerencsés szezononként átnézni a teljes tartály–cső–csatlakozó rendszert, mert a hő- és vibrációs terhelés jóval nagyobb a hétköznapi használathoz képest.

GYIK

Mekkora fékfolyadék tartályt érdemes választani?
Utcai használatra általában elegendő a gyári mérethez hasonló vagy kicsit nagyobb térfogatú tartály. Pálya- és drift autóknál hasznos a nagyobb folyadéktartalék, hogy intenzív használat mellett se csökkenjen túl a szint, de a túl nagy tartály elhelyezése nehezebb lehet.

Lehet ugyanazt a tartályt használni fékhez és kuplunghoz is?
Igen, sok univerzális fékfolyadék tartály alkalmas fék- és kuplungrendszer táplálására is. Fontos, hogy a csatlakozások mérete, a rögzítés és a térfogat mindkét kör igényeit kielégítse, és szükség esetén külön kamrákkal legyen elválasztva.

Melyik jobb: műanyag vagy alumínium fékfolyadék tartály?
Utcai használatra a minőségi műanyag tartály könnyű, átlátszó és olcsó megoldás. Alumínium tartályt akkor érdemes választani, ha extrém hőterhelésre, komoly rezgésre számítasz, vagy fontos a motorsport jellegű, strapabíró kivitel – ilyenkor viszont a folyadékszint vizuális ellenőrzése kicsit macerásabb.

Kell-e szellőző a fékfolyadék tartály kupakjába?
Igen, a legtöbb rendszer szellőző furattal vagy membránnal rendelkezik, különben táguláskor nyomás, hűléskor pedig vákuum alakulna ki. A szellőzőnek ugyanakkor meg kell akadályoznia, hogy szennyeződés és nedvesség kerüljön a rendszerbe, ezért a kupak és a tömítés állapota nagyon fontos.

Mit tegyek, ha nedvesedést látok a tartály és a cső csatlakozásánál?
Azonnal ellenőrizd a bilincseket és a cső állapotát: lehet, hogy egyszerűen csak lazult a rögzítés, de az is előfordulhat, hogy a cső anyaga megkeményedett, megrepedezett. Ilyenkor a bilincs cseréje önmagában kevés, érdemes a csövet és akár a tartály csonkját is megvizsgálni, szükség esetén cserélni.