Állítható Felső Toronycsapágyak (Camber Plates)
Állítható felső toronycsapágyak (Camber Plates) használatával pontosan beállítható a McPherson rendszerű első futómű kerékdőlése, sok típusnál pedig a caster szöge is. A CNC-megmunkált alumínium vagy acél toronycsapágyak több foknyi állítási tartományt adnak, így javítható a kanyartapadás, a kormányreakció és a gumi kopásképe. A kategóriában utcai, time attack, drift és stance projektekhez is találsz megoldást, különböző állítási tartományokkal és csapágyazási kialakítással.
Nettó ár: 47 386 Ft
Nettó ár: 47 386 Ft
Nettó ár: 47 386 Ft
Nettó ár: 60 283 Ft
Nettó ár: 52 756 Ft
Nettó ár: 37 717 Ft
Fő előnyök és felhasználási területek
Állítható felső toronycsapágyak (Camber Plates) segítségével a futómű egyik legfontosabb paramétere, a McPherson rugóstag felső bekötésének pozíciója válik állíthatóvá. A felső pont eltolásával a kerék felső része befelé vagy kifelé mozdul, így finoman szabályozható a kerékdőlés, sok kivitelben pedig a caster szög is. Ennek eredménye a jobb kanyartapadás, az élesebb kormányreakció és az optimalizált érintkezési felület, ami sportos utcai használatnál, pályanapon és drift közben is jól érezhető. Ugyanakkor a túlzó beállítás instabilitást és extrém gumikopást okozhat, ezért a toronycsapágyakat mindig ésszel, lépésenként hangold.
Műszaki alapok
A komolyabb camber plate több részből áll: CNC-megmunkált felső tányérból, csúszóbetétekből és nagy teherbírású uniball vagy speciális csapágyból. Az ovális furatokkal vagy íves, skálázott hornyokkal ellátott felső elem teszi lehetővé, hogy a rugóstag csavarjai a toronyhoz képest eltolhatók legyenek, így módosul a rugóstag szöge és ezzel a kerék dőlésszöge, illetve sok szett esetén a caster is. A minőségi toronycsapágyak nagy átmérőjű csapágyat, edzett perselyeket és erősített rögzítőcsavarokat használnak, hogy bírják a fékezés, kanyar és bukkanók terhelését.
Anyaghasználat szempontjából a felső toronycsapágy jellemzően nagy szilárdságú alumínium ötvözetből készül, korrózióálló felületkezeléssel, míg a csapágyak teflonbetétes vagy golyós kivitelűek lehetnek. Utcai használatra léteznek gumiperselyes vagy félig lebegő megoldások is, amelyek a NVH szintet alacsonyan tartják, de sportos használatnál a merev pillowball top mount a jellemző, mert gyakorlatilag minden holtjátékot megszüntet. Fontos, hogy gyenge minőségű csapágy vagy rosszul megmunkált tányér esetén a toronycsapágy hamar zörgőssé és pontatlanná válhat.
Kiválasztási szempontok
Első lépésként mindig a futómű rendszerét és a használati célt kell tisztázni. McPherson első futómű esetén az állítható felső toronycsapágy az egyik leghatékonyabb módja a negatív kerékdőlés növelésének, míg kettős keresztlengőkaros rendszereknél inkább állítható karokra van szükség. Utcai fókuszhoz általában enyhe korrekció elég; pályanapra -2…-3° körüli első dőlés lehet a cél, drift autóknál viszont ennél jóval extrémebb értékek és nagyobb caster is előfordulnak a jobb önvisszaállás érdekében. Mindig figyeld a gumi hőmérsékletét és kopását, ezek jól jelzik, hogy jó irányban hangolsz-e.
A kerék–gumi–sárvédő kombináció szintén kritikus. Szélesebb felni, nagyobb átmérő vagy kisebb ET esetén a plusz negatív dőlés könnyen okozhat sárvédő–gumi érintkezést, illetve lengőkar- vagy stabilizátorpálca-koppanást. Minden nagyobb állítás után érdemes ellenőrizni a hézagokat teljes rugóúton és teljes kormányszög mellett is. Hasznos, ha a toronycsapágyon skála van, mert így a beállítások könnyen reprodukálhatók – például más értéket használhatsz utcára és másikat pályára, és vissza tudsz térni a bevált kombinációhoz.
Beépítés és karbantartás
Az állítható felső toronycsapágyak beépítésekor a rugóstagot ki kell venni, ezért célszerű egyúttal a teljes első futómű állapotát felmérni: szilentek, gömbfejek, gyári toronycsapágyak, porvédők. A torony és a felső tányér felfekvő felületeit tisztára kell pucolni, a meneteket érdemes rézpasztával vagy más menetvédő anyaggal védeni, majd a csavarokat a gyártó szerinti nyomatékra meghúzni. Az állítócsavarokat és csúszósíneket úgy kell rögzíteni, hogy terhelés alatt se mozdulhassanak el – egy elcsúszó beállítás nemcsak bizonytalan, hanem balesetveszélyes is.
Beépítés után kötelező egy precíz futómű-állítás, mert a felső bekötés eltolása az összes alapértéket megváltoztatja. Érdemes az új beállításokat (camber, caster, összetartás, hasmagasság) feljegyezni, hogy később könnyen vissza tudd állítani. Pályanap, drift esemény vagy nagyobb ütés (pl. kátyú, padka) után ajánlott újra ellenőrizni a rögzítőcsavarokat, a uniball holtjátékát és a torony környékét. Ha bármilyen szokatlan kopogást, csikorgást vagy „kattogást” hallasz kormányzáskor, azonnal ellenőrizd a toronycsapágyat, mert akár repedés vagy kilazult kötés is állhat a háttérben.
GYIK
Miért érdemes állítható felső toronycsapágyat tenni egy ültetett autóra?
Ültetéskor a gyári kerékdőlés értékek eltolódnak, gyakran túl sok negatív dőlést kap az első tengely. Az állítható camber plate segítségével visszahozhatod a dőlést utcára ideális tartományba, vagy sportos használathoz célzottan több negatív dőlést tudsz beállítani, hogy jobban dolgozzon a gumi kanyarban.
Utcai használatra is jó megoldás a camber plate?
Igen, ha ésszel állítod be. Enyhe negatív kerékdőlés javítja a kanyartapadást, de ha túlzásba viszed, a gumi belső éle gyorsan elkopik és az autó nyomvályú-érzékenyebbé válhat. Mindig kövesd a guminyomás és kopáskép visszajelzéseit.
Mekkora negatív dőléssel érdemes indulni első tengelyen?
Általános utcai irányelvként -0,5…-1,5° között jó kompromisszumot ad. Pályahasználatnál ez felmehet -2…-3° környékére, drift autóknál pedig ennél is több lehet – ezeknél már tapasztalt beállítás és gyakori futómű-ellenőrzés szükséges.
Elég „szemre” beállítani a futóművet toronycsapágy csere után?
Nem. A felső bekötés eltolása a geometria több paraméterét megváltoztatja, ezért mindenképpen számítógépes futóműpadon kell ellenőrizni és beállítani a camber–caster–összetartás értékeit.
Mit tegyek, ha kopogást hallok a rugótorony felől kanyarodáskor?
Először nézd meg a rögzítőcsavarok nyomatékát, a toronycsapágy és a torony közti felfekvést, majd ellenőrizd a uniball holtjátékát. Ha bármilyen repedést, nagy lógást vagy elmozdulást látsz, az autót ne használd tovább, amíg a hiba nincs kijavítva.