Alfa Romeo - MTS Technik Futómű Szettek
Sportos, állítható futómű Alfa Romeóhoz MTS Technik megoldásokkal
Az Alfa Romeo - MTS Technik Futómű Szettek kategória célja, hogy az olasz márka jellegzetes vezetési élményét még jobb karosszéria-kontrollal és pontosabb kormányérzettel egészítse ki. Az MTS Technik magasságállítható coilover szettek menetes házzal, állítógyűrűvel és járműspecifikus rugó–gátló párosítással készülnek, így az Alfa Romeo hasmagassága a gyártó által megadott tartományon belül finoman hangolható. Az olyan modellekhez, mint a 147/156 vagy a Mito, a tipikus ültetési tartomány elöl kb. 15–75 mm, hátul 30–85 mm, ami jelentősen csökkenti a súlypontot, miközben marad használható rugóút a mindennapokra is.
Az MTS Technik futóműszettek nagy részében a rugókat a német Eibach gyártja, amely több mint 60 éve készít rugókat olyan platformokhoz is, mint a Bugatti Veyron, F1, NASCAR vagy WRC. A lengéscsillapítók gáztöltésűek, modern szelepezéssel és hőálló olajjal dolgoznak, hogy tartós terhelésnél se habosodjon fel az olaj, és a csillapítás stabil maradjon. A „golden zinc” felületkezelésű acél ház és a fekete eloxált alumínium elemek erős korrózióvédelemmel bírnak, így a futómű hosszú távon is állítható marad, nem „rohadnak össze” az állítómenetek.
Műszaki alapok
Az MTS Technik állítható futómű alapja egy menetes acél lengéscsillapító-test, amelyen rögzíthető állítógyűrűk (percek) futnak. Ezekkel külön-külön beállítható az első és hátsó tengely hasmagassága, a gyártó által megadott minimális és maximális értékek között. A szettek nagy részében Eibach acélrugók dolgoznak, amelyek szűk gyártási tűrésekkel, kiegyensúlyozott karakterisztikával és nagy teherbírással rendelkeznek. Ez a kombináció ad stabil alapot az Alfa Romeo modellek – például 147, 156, Mito – nagy tempójú kanyarvételéhez.
A szettekben gyakori a HexaCoil rugótányér-kialakítás, amely speciális formájával megakadályozza, hogy az állítógyűrű „megakadjon” vagy berágódjon használat közben. Ez a megoldás több mint két évnyi tesztelés után került sorozatgyártásba, hogy hosszú távon is finoman állítható maradjon a hasmagasság. A 2 év, futásteljesítmény-korlátozás nélküli garancia és a TÜV/KBA minősítés azt jelzi, hogy a szettek közúti használatra is felkészítettek, nem csak pályára szánt versenyalkatrészek.
Alfáknál különösen fontos az első tengely terhelése, hiszen sok modell – például a 156 JTD vagy V6 – orrnehéz, ezért a rugó–gátló párosításnál figyelembe kell venni az adott motor és karosszéria változatot. Az MTS Technik adatlapok részletesen megadják a maximális tengelyterhelés értékeket, a javasolt ültetési tartományt, és az esetleges megjegyzéseket (pl. gyárilag sport futóműves verzióknál kisebb a további süllyedés). Ezeket az adatokat érdemes összevetni a forgalmi engedélyben szereplő tengelyterheléssel, mielőtt szettet választasz.
Kiválasztási szempontok
Az első lépés egy MTS Technik futómű szett kiválasztásánál az autó pontos azonosítása: Alfa Romeo típus, karosszéria (pl. 147, 156 szedán/sportwagon, Mito), motorváltozat és hajtáslánc. Minden készlet konkrét alvázkódokhoz és tengelyterhelés-tartományhoz készült; ha nem a megfelelő kódra való szettet rendeled, az autó túl alacsonyra vagy túl magasra ülhet, és a csillapítási karakterisztika sem lesz ideális. Mindig a gyártó alkalmazási listája alapján válassz cikkszámot, ne „nagyon hasonló” autóra való készletet próbálj adaptálni.
A második szempont a tervezett felhasználás. Ha a fő profil a mindennapi közlekedés, néha sportos tempóval, akkor érdemes a magasságállítás középtartományában maradni: így csökken a dőlés, de marad elegendő rugóút a kényelmes és biztonságos használathoz. Ha gyakran jársz szerpentinen vagy pályanapokra, lejjebb viheted az autót, viszont figyelni kell a kerékjárati hézagra, a hasmagasságra és a felütés veszélyére. Nagyon alacsony állásnál a futóműgeometria is kedvezőtlen irányba tolódhat el (túl sok negatív dőlés, rossz összetartás), ezért az extrém ültetést érdemes kerülni.
Gondold át előre a felni–gumi kombinációt is. Egy Mito vagy 147 esetén egy 30–40 mm körüli ültetés 17"-es felniig jellemzően gond nélkül használható, de széles gumi, kicsi ET vagy távtartó esetén a sárvédő pereme vagy a dobbetét felé közel kerülhet a kerék. Ilyenkor a hasmagasság beállítását a gyakorlatban, próbaterhelés mellett érdemes finomítani: ültetés, kormányelfordítás és rugóút együttes vizsgálatával. Ha a mindennapi használhatóság fontos, inkább hagyj néhány mm „biztonsági tartalékot”, mint hogy minden fekvőrendőr kockázatos legyen.
Beépítés és karbantartás
Az MTS Technik futómű szettek beépítése biztonságkritikus munka, ezért erősen ajánlott tapasztalt futómű-szerelőre bízni. A rugók és lengéscsillapítók cseréjénél megfelelő rugóösszehúzóra, stabil alátámasztásra és a csavarok gyári nyomaték szerinti meghúzására van szükség. A magasság beállításához a meneteket szerelés előtt tisztítsd meg, vékonyan kend be anti-seize anyaggal, majd az állítógyűrűket ellenanyával rögzítsd. A gumiszilenteket terhelt állapotban (keréken álló autó) kell véglegesen meghúzni, különben feszülten fognak dolgozni és hamarabb elfáradnak.
Beszerelés után kötelező a teljes futóműállítás (összetartás, dőlés, utánfutás), mert az ültetés megváltoztatja a gyári geometriát. Ha állítható toronycsapágyat (camber plate) is használsz, a dőlésszöget érdemes a gyári értékhez közeli, de kissé negatív tartományban hagyni utcára; pályára lehet kicsit több negatív dőlést adni, de figyelni kell a belső gumikopásra. Az első pár száz km után célszerű ellenőrizni a csavarok meghúzását, és igény esetén finomítani a hasmagasságot. A menetes szárakat időnként mosd le, és frissítsd a korrózióvédelmet, hogy hosszú távon is könnyű maradjon az állítás.
Üzemeltetés közben figyeld a rendellenes zajokat, pattogást vagy „ideges” futást – ezek utalhatnak helytelen beállításra, elfáradt egyéb futóműalkatrészekre vagy esetleges csillapítóhibára. Az MTS Technik szettek 2 év, futásteljesítmény-korlátozás nélküli garanciával rendelkeznek, de ez csak szakszerű beszerelés és használat mellett érvényesíthető. Időszakosan érdemes átvizsgáltatni a futómű egészét (gömbfejek, szilentek, csapágyak), mert a sportos vezetés ezeket is jobban terheli – így hosszú távon is megmarad az Alfa jellegzetesen élvezetes, mégis kontrollálható vezetési élménye.
GYIK
Mennyit tudok ültetni egy Alfa Romeót MTS Technik szettel?
Modelltől függően a hasmagasság elöl nagyjából 15–75 mm, hátul 30–85 mm tartományban állítható. A biztonságos működés érdekében mindig maradj a gyártó által megadott min./max. tartományon belül, így megőrzöd a rugóutat és a csillapítási tartalékot.
Utcára is jó az Alfa Romeo - MTS Technik Futómű Szettek beépítése?
Igen, az MTS Technik futómű szettek kifejezetten napi használatra és sportos vezetésre készültek, nem kizárólag pályára. Feszesebbek, mint a gyári futóművek, de megfelelő magasságbeállítással és normál méretű kerekekkel a komfort még mindennapokban is vállalható marad.
Miért fontos a tengelyterhelés a szett kiválasztásánál?
A rugó és a csillapító a megadott tengelyterhelés-tartományban működik optimálisan. Ha túl nehéz vagy túl könnyű autóra kerül a szett, a tényleges ültetés és a csillapítás nem a tervezett lesz – az egyik irányban túl kemény, a másikban túl lágy érzetet adhat.
Elég-e csak becsavarni és használni, vagy kell futóműállítás is?
Ültetés után a teljes futóműgeometria megváltozik, ezért mindig szükséges négykerekes futóműállítás. Enélkül az autó bizonytalanabb lesz, a gumik pedig gyorsan és egyenetlenül kopnak.
Mire figyeljek a karbantartás során?
Időnként mosd le a meneteket, ellenőrizd a rögzítőgyűrűk helyzetét, és keresd az esetleges olajszivárgás vagy korrózió nyomait. Rendellenes kopogás, pattogás vagy „gumilabda” érzet esetén vizsgáltasd át a futóművet, mert lehet, hogy nem a szett hibás, hanem más alkatrész (szilent, gömbfej, csapágy) fáradt el.
Nettó ár: 171 000 Ft
Nettó ár: 175 079 Ft
Nettó ár: 174 055 Ft
Nettó ár: 177 110 Ft
Nettó ár: 177 110 Ft
Nettó ár: 174 055 Ft
Nettó ár: 177 110 Ft
Nettó ár: 173 031 Ft
Nettó ár: 173 031 Ft
Nettó ár: 176 094 Ft
Nettó ár: 177 110 Ft
Nettó ár: 179 142 Ft