Ingyenes szállítás 100.000 Ft feletti rendelés esetén! Szakértő ügyfélszolgálat hétfőtől péntekig 8:00-16:00 között a +36-70-635-2221 és +36-70-635-2217 telefonszámon.

Fékbetét-kopásérzékelők

A Fékbetét-kopásérzékelők kategóriában elsősorban EBC típusú, gyári csatlakozóval szerelt fékbetét-kopásérzékelő vezetékeket találsz első és hátsó tengelyre. Ezek a szenzorok a fékbetét anyagába vagy a betéthez rögzítve figyelik a betétvastagságot, és időben jeleznek a műszerfalon, mielőtt a betét a fémig kopna. A pontosan illeszkedő, hőálló érzékelők segítenek elkerülni a tárcsa sérülését, a váratlan fékhatás-vesztést és a felesleges, drága javításokat.

Összes termék a kategóriában142 termék
Összes termék a kategóriában142 termék

Fékbetét-kopásérzékelők szerepe és fő előnyei

A Fékbetét-kopásérzékelők feladata, hogy folyamatosan figyeljék a fékbetétek állapotát, és időben jelezzék, ha a betét elérte a biztonságos minimális vastagságot. A legtöbb modern autóban az elektronikus kopásjelző szenzor a betétbe épített vagy arra rögzített vezeték, amely a tárcsával érintkezve áramkört nyit vagy ellenállás-változást okoz, így a vezérlőegység figyelmeztető lámpát kapcsol a műszerfalon. Ez nemcsak a biztonságot növeli, hanem segít megelőzni, hogy a teljesen elkopott betét fém a féken súlyosan károsítsa a tárcsát.

A kopásérzékelővel felszerelt rendszereknél nincs szükség állandó vizuális ellenőrzésre: az autó elektronikája jelzi, mikor időszerű a fékbetét csere. Sok mai modellnél két szenzoros (kétlépcsős) megoldást használnak, ahol az első jelzés után még tervezhető a szervizidőpont, a második szint pedig már a sürgős cserét jelöli. A megfelelően működő kopásérzékelő csökkenti az esélyét annak, hogy a vezető túlhasználja a féket, ami hosszabb távon a komplett fékrendszer élettartamát is növeli.

Műszaki alapok

A klasszikus fékbetét-kopásérzékelő egy hőálló szigeteléssel ellátott vezetékből és egy speciális érzékelőfejből áll, amelyet a fékbetét hornyába vagy külön foglalatba pattintanak. A legegyszerűbb rendszereknél a vezeték hurkot képez; amikor a betét elhasználódik és a hurok eléri a tárcsát, az érintkezés megszakítja vagy módosítja az áramkört, a vezérlő pedig hibajelet küld a műszerfalra. Fejlettebb, többfokozatú szenzoroknál két ellenállás-kör van egymás felett, így a rendszer nemcsak azt jelzi, hogy elérted a minimumot, hanem azt is, hogy körülbelül mennyi út van még hátra a betétből.

A szenzoroknak extrém hőmérsékleti és környezeti terhelést kell elviselniük: a féknyereg környékén tartósan 150–200 °C fölé is emelkedhet a hőmérséklet, rövid ideig pedig ennek akár a dupláját is elérheti a betét–tárcsa felületén. Ezért a kopásérzékelők burkolata, kábele és csatlakozója hő- és vegyszerálló anyagból készül, amely bírja a fékport, a sós latyakot és a mosóvegyszereket is. Elektronikailag a jel lehet egyszerű „nyitott/zárt” kör, de egyre gyakoribbak az olyan rendszerek, ahol a vezérlőegység a szenzor ellenállásából, a futott km-ből és a fékhasználatból kalkulálja a hátralévő élettartamot.

Fontos különbséget tenni a mechanikus „squealer” fülek és az elektronikus kopásjelző között: előbbinél a betétre szegecselt fémnyelv súrlódó, sípoló hanggal jelzi a kopást, míg az elektronikus érzékelő hallható zaj nélkül, a műszerfal jelzőlámpájával figyelmeztet. Sok jármű csak az első kerekeken, mások az első és hátsó tengelyen is használnak szenzorokat, jellemzően 2–4 darabot autónként, a legjobban terhelt fékköröknél.

Kiválasztási szempontok

Új fékbetét-kopásérzékelő rendelésekor a legfontosabb, hogy pontosan az autó típusa, motorja, évjárata és fékrendszere (pl. EBC, OEM, más utángyártott) szerint válassz. A csatlakozó formája, a kábelhossz és a rögzítési pontok gyártónként és modellenként eltérhetnek; ha a csatlakozó nem egyezik, nem lesz biztonságos és megbízható a jel. A termékleírásban általában szerepel, hogy az adott érzékelő mely tengelyre (első/hátsó) és mely oldalakra (bal/jobb) szerelhető.

Érdemes figyelni arra is, hogy a szenzor egyszeres vagy kétszintű (multi-stage) kialakítású-e. Egyes prémium márkáknál a vezérlőegység nemcsak felkapcsolja a kopásjelző lámpát, hanem becsült km-ben is megadja, mennyi ideig használhatók még a betétek – ehhez megfelelő típusú érzékelő kell. Fékbetét választáskor nézd meg, hogy szükséges-e külön szenzor (a betét mellett cserélendő kábel), vagy a jeladó eleve a betétbe van integrálva; az utóbbi esetben sokszor komplett betét+érzékelő készletet célszerű venni.

Ár–érték arányban a kopásérzékelő kedvező alkatrész: ahhoz képest, mekkora bajt előz meg, maga a szenzor általában olcsó. Sok gyártó javasolja, hogy a betétcsere minden alkalommal új jeladóval történjen, mert a régi kábel hő- és mechanikai terhelése miatt megnő a kontakthiba, szakadási pontok kockázata. Ha a műszerfali fék-kopásjelző lámpa világít vagy villog, de a betét még jó állapotúnak tűnik, nem érdemes „áthidalással” vagy összekötött vezetékkel trükközni – hosszú távon ez biztonsági kockázatot jelent.

Beépítés és karbantartás

A fékbetét-kopásérzékelő cseréje általában a betétcserével együtt zajlik. A régi szenzort óvatosan ki kell pattintani a betét hornyából vagy fészkéből, a kábelt vezető patenteket pedig sérülés nélkül kell oldani, hogy ne maradjanak apró műanyagdarabok a fék környékén. Az új jeladót úgy kell a betétbe illeszteni, hogy az érzékelő feje pontosan a gyártó által előírt helyen feküdjön fel, a kábelt pedig rögzítőklipszekkel kell elvezetni, elkerülve a mozgó részeket és a túl forró pontokat (pl. kipufogó, leömlő).

Beszereléskor ügyelj rá, hogy a kábel ne feszüljön teljes kormányszög és rugóút mellett sem, és ne érjen hozzá éles karosszériaélékhez. A csatlakozót tisztán, sértetlen tömítéssel kell összedugni; ha az eredeti dugó korrodált vagy eltört, célszerű azt is cserélni. Betétcsere és szenzorcsere után egyes típusoknál szükséges a szerviz intervallum vagy a fék-kopás számláló nullázása diagnosztikai műszerrel, különben a figyelmeztető lámpa égve maradhat.

Üzemeltetés során a kopásérzékelő kevés karbantartást igényel, de időnként – főleg nagy futásteljesítmény vagy pályahasználat esetén – érdemes ellenőrizni a kábelek állapotát. Ha a szigetelés megégett, berepedezett, vagy a kábeltörés gyanúja merül fel (időnként eltűnő, majd visszatérő hibajelzés), akkor mielőbb cseréld az adott érzékelőt. Mivel a szenzor közvetlenül a fék közelében dolgozik, ez az egyik legolcsóbb, de legfontosabb biztonsági alkatrész – nem érdemes halogatni a cserét.

GYIK

Mire jó pontosan a fékbetét-kopásérzékelő?
A fékbetét-kopásérzékelő folyamatosan figyeli a betét vastagságát, és jelzi a műszerfalon, ha a betét a cserehatárhoz közelít. Így nem kell minden szerviznél külön szétszedni a féket ellenőrzéshez, és kisebb az esélye annak, hogy túlhasználod a betéteket, ami a tárcsa sérüléséhez vezetne.

Minden autóban van fékbetét-kopásérzékelő?
Nem. Sok modern személyautóban már alap a kopásjelző szenzor, de régebbi vagy egyszerűbb modellekben csak mechanikus „squealer” fül, vagy semmilyen elektronikus jelzés nincs. Ha a kocsidban nincs gyári rendszer, utólag jellemzően nem érdemes külön érzékelőt kiépíteni, inkább gyakori vizuális ellenőrzést kell végezni.

Elég csak a fékbetétet cserélni, a szenzort nem?
Elvileg maradhat a régi szenzor, ha sértetlen, de a gyakorlatban sok gyártó minden betétcsere alkalmával új kopásérzékelőt javasol. A kábel és a fej a fékhez hasonló hő- és mechanikai terhelést kap, így nő a kontakthiba és a szakadási kockázat; a szenzor ára ehhez képest alacsony.

Miért világít tovább a fék-kopásjelző lámpa csere után is?
Ennek oka lehet rosszul csatlakoztatott vagy hibás új szenzor, szakadt kábel, korrodált dugó, vagy az, hogy nem nullázták a vezérlőben a fékbetét-élettartam számlálót. Ilyenkor először a csatlakozásokat és a kábelezést kell ellenőrizni, majd szükség esetén diagnosztikai eszközzel törölni a hibakódot és resetelni a szervizintervallumot.

Lehet egyszerűen „áthidalni” a kopásérzékelőt, hogy ne világítson a lámpa?
Elektromosan megoldható, de nem ajánlott. A szenzor áthidalása azt jelenti, hogy megszünteted a biztonsági visszajelzést, így könnyen túlfuthatsz a betéteken, ami fékhatás-vesztéshez és drága javításhoz vezethet. Sok kétlépcsős rendszer esetén ráadásul már nem is működik a „trükk”, ezért szakmai szempontból mindig a szenzor cseréje a helyes megoldás.